Na cestě po Karlovarském kraji

Rekonstrukce pěší zóny oficiálně začala

08.04.2009 21:18

 

Rekonstrukce pěší zóny oficiálně začala

Středa, 08 duben 2009
Slavnostní posypání kamene Koncem března zahájená rekonstrukce chebské pěší zóny je největší investiční akcí posledních let. První úsek budovaný od Hypernovy po křižovatku Májová byl zahájen za účasti chebského dechového orchestru a mažoretek. Symbolickému posypání základního kamene a projevům účastníků předcházela tisková konference, na které bylo možné zjistit další podrobnosti.


 
„Je to symbolický den pro zahájení rekonstrukce pěší zóny a každopádně pokud ta pěší zóna bude vypadat tak, jak nám tady bylo prezentováno, tak je to opět další zkrášlení našeho města. Když si vezmeme, třeba už jen průvody, které se po této pěší zóně konají, ať už je to FIJO, Valdštejnské slavnosti nebo jakýkoli jiný průvod, tak půjde v důstojném prostředí. A myslím, že to přiláká i návštěvníky. Ale zónu neděláme vůbec pro turisty, ale především pro Chebáky,“ řekl starosta města Jan Svoboda.

chebský dechový orchestr a mažoretky

Financování projektu je z téměř z 93% z fondů Evropské unie. Proplácet se budou jednotlivé dokončené etapy. Město tedy nemusí mít podle regulí pro dotaci celou částku pokrytou z úvěrů či vlastních prostředků. Stačí mít vyřešenu první etapu. A to již město má.

„A vždy, když dostane zaplaceno, další etapu může kofinancovat z těchto peněz, takže je to velká výhoda pro město Cheb,“ uvedl člen výboru Regionální rady Jakub Pánik.

Samotný projekt představili architekti přítomným zástupcům tisku a veřejnosti na chebské radnici. Pěší zóna počítá se dvěma tzv. ohnisky.

Vlastně v těch místech se pěší zóna prostorově mění, z té čisté uliční fronty se rozšiřuje a už dnes má charakter jakýchsi náměstíček. My jsme chtěli toto podtrhnout, posílit atmosféru náměstí, tak aby se u člověka při průchodu zóny střídali pocity, atmosféry. A to by obohatilo vjemy z té cesty pěší zónou. Aby někde měl pocit, že si spíše může usednout pod strom a jinde slavnostnější a velkorysejší. A takto doputovat až k náměstí,“ popsal vizi architekt Boris Redčenkov z Ateliéru 69.

Vzor použitých materiálů


Použité materiály mají zvýraznit místa shromažďování od běžného bulváru. Náměstí:

„… budou pojednána velkoformátovou dlažbou, rozměrech padesát centimetrů krát jeden metr, opravdu veliké desky z bílé Mrákotínské žuly. Je to taková hodně světlá, šedá žula. Do té žuly budou vkládány recyklované původní obrubníky z pěší zóny, které budou vzpomínkou na staré časy. A proti tomu v těch mezilehlých úsecích budou menší formáty černého sienitu, kombinovaného s tmavě šedou žulou. Takže jak barevný kontrast, tmavší a světlejší prostory, tak i strukturou materiálu a velikostí kostek,“ vysvětlil Redčenkov.

Veškeré použité materiály jsou českého původu a jsou velmi kvalitní, takže vydrží stovky let.

Problémy nastaly při zjištění stavu a dispozice inženýrských sítí. Ty nedovolovaly vysázet stromy. Architekti nalezli řešení.

„Nakonec jsme vymysleli systém podzemních betonových košů, které budou zapuštěny do země, v tom bude strom vysazen, tak aby kořeny neatakovaly ty sítě a toto bylo schváleno ze strany správců, že je to jediný možný způsob, jak vysadit strom do pěší zóny,“ popsal Redčenkov.

Led osvětlení

Vysazeny by měli být aleje platanů a roztroušeně hrušně. Centrálním prvkem bude historická linie dějin města od založení po současnost zformovaná do kovového pásu v dlažbě. Osvětlení architekti navrhli dvojí. Klasické vysoké lampy a diodová světla v tyčích. Původně navržená trasa od náměstí po vlakové nádraží je zatím nereálná.

„Je to otázka financí. A úprava té horní části pěší zóny by stála zhruba stejně tolik prostředků jako úprava současná,“ uvedl Svoboda.


Výsadba stromů
Vysoké dotace ale také skrývají riziko při jejich použití. V zahraničí byly známy případy, kdy vinou špatně doložených podkladů musely některá města vracet finanční prostředky.

„Tak je to záležitost, která potkala některé projekty, naštěstí ne tady u nás. Je to něco, že v případě, až je projekt dokončen, proplacen, tak v horizontu nějakého roku dvou, přichází tzv. zpětná kontrola celého toho projektu,“ uvedl člen výboru Regionální rady Jakub Pánik.

Na vině pak může být špatná dokumentace nebo změny v projektech. Riziko je možné minimalizovat.

„Dá se tomu předejít tím, že žadatelé budou konzultovat s úřadem Regionální rady veškeré změny v projektech, budou s námi spolupracovat, budou nám dávat vše včas a bude spolupráce s námi, tak se žadateli,“ doporučil ředitel Regionální rady regionu Petr Vráblík.


Slavnostní posypání kamene

„Víceméně je to určitá papírová válka, rozumíme tomu, na druhou stranu, je zde 140 milionů z Evropské unie a buďme rádi za ně a vyjděme vstříc tomu, aby je město nemuselo kdykoliv vracet.

První etapa rekonstrukce pěší zóny by měla být hotova v příštím roce.

 

© 2008 Všechna práva vyhrazena.

Vytvořte si webové stránky zdarma!Webnode